Luottamus ja tiimihenki liiketoiminnan uudistamisen takeina

Artikkeli

TEKSTI Mira Rajalakso

Kaksi yritystarinaa sopeutumisesta uuteen normaaliin

Koronakevät sysäsi monet yritykset tiukkaan tilanteeseen yritystoiminnassa. Jotkut niistä pystyi kaivamaan vaihtoehtosuunnitelmansa pöytälaatikosta ja puhaltamaan niihin henkeä. Ne, joilla vaihtoehtosuunnitelmia ei ollut ennestään, saivat kaivaa kaiken yrittäjähenkensä ja terävöittää toimintansa sopeutumaan yhdessä yössä muuttuneeseen markkinatilanteeseen. Auttoivatko tilanteeseen sopeutumisessa suomalainen sisu ja tuttu perkele? Millä keinoin yritykset pystyivät heittäytymään puskasta heitettyyn haasteeseen ja selviytyä?

Rohkea päätös työpaikkojen säilymiseksi

Autoalan digitaalisen edelläkävijän, Biila Oy:n, omistaja Aapeli Kallunki kertoi, että koronan tuomat haasteet pysähdyttivät pariksi illaksi miehen, mutta mietintätuokion jälkeen hän päätti laittaa kaiken peliin tiedostaen kaiken menettämisen riskin. Yrityksen johtoryhmän kanssa päätettiin työskennellä avoimesti, totuutta silmiin katsoen yrityksen arvoihin tukeutuen ja yhteen hiileen puhaltaen yrityksen hyväksi, jotta koko henkilökunta säilyttäisi työpaikkansa.

” Oli meillä kasvusuunnitelmia, tavoitteita ja toiveita tulevasta. Koronakevät haastoi meidät toteuttamaan ne erittäin nopealla aikataululla. Me teimme nopeita ja rohkeita päätöksiä, koska halusimme selvitä tilanteesta ja asiakkaamme rohkaisivat ja tukivat siihen.”, kertoi Kallunki hankkeen verkkoaamukahvitilaisuudessa 9.6.2020.

Uusi malli rakennettiin täysin etänä

Finnair Cargon rahtitoiminnoista vastaava Head of Cargo Operations Tommi Voss aloitti työnsä maaliskuussa yrityksessä juuri, kun pandemiakausi oli alkanut ja yrityksessä aloitettiin rahtikuljetusten operaatiomallin rakentaminen. Yritys on mukana Urbaania kasvua Vantaa -hankkeessa yhtenä viidestä yrityspartnerista ja Voss kuuluu myös hankkeen ohjausryhmään.

”Ikimuistoista on se, että aloitin talossa koronakeväänä ja rahtikuljetusten operaatiomalli suunniteltiin, rakennettiin ja aloitettiin pääosin etänä työskentelemällä. Kollegat olivat jo tuttuja osin, mutta on epätavallista tällä hektisellä alalla työskennellä täysin etänä ja vielä rakentaa jotain näin historiallista.”, kertoo Voss.

Vossin viritellessä etäyhteyksiä toimimaan Finnair Cargon myyntijohtaja Fredrik Wildtgrube oli tiiminsä ja asiakkaidensa kanssa päätynyt siihen tulokseen, että tavaran on liikuttava, globaali toimitusketju ei voinut pysähtyä. Finnair oli pysäyttänyt laajarunko-operaationsa ja maaliskuussa tilanne näytti erittäin haastavalta.

” Olihan se eräänlainen kompleksiharjoitus, mutta toimiessani siinä keskiössä ilahduin siitä, kuinka ketterästi yhteistyömme pelasi. Saimme kerättyä huipputiimejä ja yksinkertaistettua toimintoja prosessien sallimissa rajoissa. Ihan valtavaa yhteistyötä tehtiin talon sisällä ja johdon tuki oli käsinkosketeltavaa. Kaikki halusivat, että lennetään vaikka sitten uusin tavoin.”, kuvailee tilannetta Wildtgrube.

Tärkeintä on avoin kommunikaatio

Niin Kallunki kuin Voss ja Wildtgrube painottavat, että avoin kommunikaatio kollegojen ja muun henkilöstön kesken ja asiakkaisiin päin oli avain siihen, että yritysten toimintoja saatiin uudelleenjärjestettyä menestyksekkäästi.

”Kaikki olivat uuden edessä. Monen oli myönnettävä, että nyt ei aikaisemmat toimintatavat ja työrutiinit päde. Oli oltava valmis tekemään kaikki toisin.”, kiteyttää Voss.

Asiakkaat ovat kiitelleet niin Biilan kuin Finnair Cargon ripeyttä ja uskallusta uusiin avauksiin ennen kaikkea asiakaskuntaa kuunnellen. Finnair Cargon myyntijohtaja Wildtgrube painottaakin, että säännöllinen yhteydenpito asiakkaisiin oli kaiken ytimessä.

Kahden yrityksen tarinoissa uuteen toimintaympäristöön sopeutumisessa painottuu tahto ja kyky uudistua ja olla lamaantumatta. Uusien toimintatapojen jalkauttamisessa on tärkeää kuunnella tiimiä, joka toteuttaa uusia malleja. On ymmärrettävä, että operatiivisessa tiimissä asuu toiminnan viisaus. Yritysten selviytymisestä kertoessaan yritysjohtajien tarinoissa toistuu myös luottamuksellisen toimintaympäristön tärkeys. Se, että henkilökunta tuntee, että heille ollaan rehellisiä ja heidän kanssaan keskustellaan avoimesti uudesta tilanteesta, on kallisarvoista yrityksen selviytymisen kannalta.

”Kun kaikki ovat tietoisia tavoitteista, ratkaisujen löytyminen on helpompaa. Avoin ja luottamuksellinen ilmapiiri synnyttää timanttisia ideoita.”, Wildtgrube sanoo.

”Kun olimme tehneet päätöksen siitä, ettei ketään irtisanota, oli mahtava nähdä, kuinka henkilöstö omaksui uudet tehtävät joustavasti.”, Kallunki kertoo.

”Huikeaa oli huomata, millaisia piileviä kykyjä kollegoista tuli esiin. Oikein houkuteltuina tiimit saadaan kääntämään kiviä. Lopputulos on huikea, kun on periksiantamattomuutta, uskoa omaan strategiaan ja omiin kykyihin.”, Witgrub kertoo.
Lisäksi hän muistuttaa, että toiminnan ja ajattelun hetki on osattava erotella. Hänen mukaansa epävarmassa tilanteessa rakennetun tiimin tehokkuuden takaa aktiivinen ja läsnä oleva johtaminen. Sen avulla ensimmäinen cargo only -lento lennettiin 1.4.2020 ja tavarankuljetuslentoja tehtiin toukokuun 2020 aikana 263 kappaletta.

Yllättävät muutokset rikkovat ennustettavuutta ja turvallisuuden tunnetta

Muutoksissa kulkee yleensä mukana sen tuomat hyvät ja huonot puolet. Henkilön ja työyhteisön selviytymistä nopeissa ja vaativissa muutoksissa määrittelee sopeutumiskyky eli resilienssitaidot, psykologinen turvallisuuden tunne ja armollinen sisu.

”Selvitän itselleni, mikä on pahin asia, mitä voi tapahtua. Silloin ymmärtää, että se pahin ei välttämättä ole kummoisempaa. Sen ymmärtäminen antaa vapauden päättää kumman tien valitsee: tien, jossa luovutan ja jään nukkumaan tai tien, jossa olosuhteista huolimatta teen elämästä itselle ja yritykselle elämisen arvosta. Ja lopuksi nojaa siihen, että elämä kantaa.”, Biila Oy:n omistaja Aapeli Kallunki avasi oman selviytymiskeinonsa isoihin ja pieniin takapakkeihin.