""

Käytännön somevinkit asiantuntijoille

Artikkeli

TEKSTI | Johanna Lönnqvist, Elina Taponen, Anniina Honkonen

Oman alansa asiantuntijana esiintyminen sosiaalisessa mediassa vaatii ennen muuta vahvaa substanssiosaamista ja aktiivista sisällöntuotantoa. Asiantuntijan tulee myös valita itselleen luontevat kanavat, jotka tuntuvat omilta ja joista tavoittaa kohderyhmänsä. Tässä tekstissä jaamme vinkkejä asiantuntijaviestintään liittyvien Twitterin ja LinkedInin ominaisuuksista ja kerromme, miten asiantuntijabrändiä kasvatetaan ja miksi hankejulkaisujen jakaminen somessa on tärkeää.

Asiantuntijabrändin kasvattaminen

Somessa on helppoa reagoida muiden postauksiin ja sitä kautta rohkaistua tekemään omia keskustelunavauksia. Asiantuntijabrändin kasvattaminen lähtee kuitenkin oman osaamisen jakamisesta. Tarjoa omaa osaamistasi seuraajillesi ja kollegoillesi selkeällä ja ymmärrettävällä kielellä, älä sorru hankejargoniin. Omaa osaamistaan ja ammattitaitoaan voi tuoda esille esimerkiksi jakamalla linkkejä omiin julkaisuihin, esityksiin, blogeihin ja podcasteihin. Parhaat asiantuntijat tuottavat seuraajilleen lisäarvoa julkaisuillaan.

Verkostoidu ja kommentoi itsellesi luontevalla tavalla muiden asiantuntijoiden somejulkaisuja ja jaa alaasi
liittyvää hyödyllistä tietoa eteenpäin omissa verkostoissasi. Aktiivinen sisällöntuotanto ja muiden julkaisuihin reagoiminen ja kommentointi vaikuttavat asiantuntijamielikuvan lisäksi somen algoritmeihin ja sitä kautta omien julkaisujesi somenäkyvyyteen. Ole siis aktiivinen ja hakeudu sinua kiinnostaviin keskusteluihin.

Hyödynnä someanalytiikkaa

Somekanavat tarjoavat myös analytiikkaa sisällöntuottajien avuksi. Julkaisuja on hyvä kehittää perustuen
dataan, ei mutuun. Seuraa, minkälaiset julkaisut keräävät eniten reaktioita ja mitkä saavat aikaan keskustelua, ja kehitä toimintaasi sen mukaan.

Julkaisut saavat helpommin näkyvyyttä henkilökohtaiselta tililtä kuin yritystililtä

Hankkeessa tehdystä työstä voi löytää mielenkiintoisia kulmia somessa jaettavaksi omaan asiantuntijuuteen liittyen. Asiantuntijan kannattaa julkaista somessa omien julkaisujen lisäksi hankkeen saavutuksia, jotta hanke saa lisänäkyvyyttä eri verkostoissa. Henkilökohtaisilta sometileiltä tehdyt postaukset saavat tunnetusti enemmän orgaanista näkyvyyttä ja tavoittavat seuraajat paremmin kuin yritystilien kautta tehtävät julkaisut, ellei niitä markkinoida.

Tägää relevantit tahot ja jaa julkaisuja

Välillä on myös hyvä tägätä organisaatio tai henkilö julkaisuun, jos sen sisällön kokee heille relevantiksi. Organisaatiot voivat näin jakaa asiantuntijoiden tekemiä julkaisuja ja levittää niitä myös omissa verkostoissaan. Hankkeen näkyminen somekanavissa vaikuttaa myös positiivisesti hakukonetuloksiin, joten on tärkeää, että hankkeen julkaisuja jaetaan somessa aktiivisesti.

Henkilökohtaisilta sometileiltä tehdyt postaukset saavat tunnetusti enemmän näkyvyyttä.

Käytä julkaisussasi oikean kokoista kuvaa

Jokaisella somekanavalla on määritetty optimaaliset kuvakoot, jotka toimivat niissä parhaiten, joten ne kannattaa ottaa haltuun, jotta julkaisusi näyttää ammattimaiselta. Kuvakoot kannattaa tarkistaa vähintään joka vuosi. Ohjeita oikean kokoisten kuvien käyttöön löytyy googlettamalla esimerkiksi ”Somen kuvakoot 2021”.

Linkkiä ei tarvitse lyhentää

Pitkä linkki kuluttaa Twitterissä enintään 23 merkkiä käytettävissä olevasta merkkimäärästä, joten merkkien
säästämisen takia linkkiä ei tarvitse lyhentää. Jos kuitenkin haluat käyttää lyhytlinkkiä, niin lyhennä se luotettavalla palvelulla, kuten Bitly.

Tarkista käyttämäsi hashtag

Etenkin Twitterissä on syytä tarkistaa käytettävä hashtag, jotta et omi toisen brändin käytössä vakiintunutta aihetunnistetta tai tule yhdistetyksi brändillesi kielteisiin asioihin. Tämä pätee ainakin silloin, kun luot brändillesi
oman aihetunnisteen tai jos käytät kirjainlyhennyksiä.

Älä aloita twiittiä @-merkillä

Jos aloitat twiittisi @-merkillä, käy niin, että vain kyseinen käyttäjätunnus sekä tahot, jotka seuraavat teitä molempia, näkevät twiittisi. Jos on välttämätöntä sijoittaa tägäys twiitin alkuun, muista laittaa sitä ennen esimerkiksi piste(.) jotta twiittisi näkyy kaikille seuraajille.

Tarkista twiittisi Twitter Card Validatorilla

Tarkista ennen julkaisua, miltä jakamasi linkit tulevat näyttämään Twitter Card Validatorilla. Työkalun avulla on helppo myös maksimoida twiitin 280 merkin tekstisisältö uniikiksi, ettet toista tekstikentässä samaa kuin linkissä.

Seuraa tilejä ja aihetunnisteita TweetDeckin kautta

Twitterin TweetDeck on useamman tilin tai listojen ja hastagien seurantaan sopiva työkalu. Tweetdeckissä näyttö on mahdollista jakaa sarakkeisiin ja seurata useampaa asiaa yhtä aikaa. Näkymässä voit myös ajastaa julkaisuja, mutta huomaa, että kuviin ei pysty lisäämään alt-tekstejä.

Lisää emoji LinkedInissä

Jos haluat “maustaa” tekstiäsi LinkedInissä, niin emoji-valikon saa esiin näppäilemällä PC:llä ”Windows ja piste (.)” ja Macillä ”CTRL Command Välilyönti (space)”.

Huom! Vaikka oma “tone of voice” kaipaisi välillä emojia, niin somessa kannattaa välttää valtavaa emojitulvaa, koska ruudunlukulaitteet lukevat emojit niiden virallisilla nimillä. Esimerkiksi ? = Hymyilevät kasvot avonaisella suulla ja tiukasti suljetuilla silmillä.

Julkaistu alunperin Metropolia Ammattikorkeakoulun Hankeviestinnän käsikirjassa